Ha elérkezik a jelenlegi garnitúra csere ideje, akkor több lehetőség is áll előttünk. Ma már a gumiabroncsok kínálata nagyon szélesnek mondható. A vásárlás során ez nagy előnyt és egyben hátrányt is jelent. Aki nem tudja, hogy pontosan mit keres vagy éppen váltani szeretne az eddig használt kialakításról, jobb, ha utánanéz, mit jelentenek az egyes jelölések.
Defekttűrő kialakítás
A gumicsere elvégzéséhez jobb, ha szakember véleményét is kikérjük, például a Gumiflexét. Ma már többféle változattal találkozhatunk, így garantáltan megtaláljuk azt, ami a legjobban illeszkedik majd a saját, az autó igényeihez és az időjárási körülményekhez. Oda kell figyelni a méretre, a vezetési stílusra, de az adott évszakra is. Nyáron nyári gumit, télen pedig télit kell felszerelni. Ha nem akarunk bajlódni a két garnitúra cseréjével, akkor egy négy évszakos gumiabroncs lesz a tökéletes számunkra.
Ezenfelül még a speciális tulajdonságokat is érdemes megnézni vásárlás előtt. Ilyen például az RFT jelöléssel ellátott abroncs. Ez az angol Run Flat Tire kifejezés rövidítése, ami magyarul annyit jelent, hogy defekttűrő gumiabroncs. A gyakorlatban ez azért lehet előnyös, mert defekt esetén még bőven tovább tudjuk használni az abroncsot és el tudunk navigálni a legközelebbi autószerelőhöz vagy benzinkúthoz.
Fontos, hogy az RFT gumiabroncs sem tud abban segíteni, hogy a sérült gumit még heteken keresztül használjuk. A jelölés mellett egy számot is gyakran találhatunk, ami azt fogja megmutatni, hogy mekkora a maximum sebesség, amivel közlekedhetünk defekt esetén, továbbá hány kilométert tudunk megtenni ilyen helyzetben.
Vannak olyan RFT gumiabroncsok is, amelyek képesek megmutatni a defekt állapotát, valamint guminyomás csökkenés esetén hang- vagy fényjelzéssel figyelmeztetnek minket.
Az RFT abroncsok között is vannak különbségek
Általában két fő típust különböztetünk meg belőlük: támaszgyűrűs és önálló rendszerrel ellátott változatok. Utóbbi speciális felfújórendszerrel és kemény oldalfallal rendelkezik. Ha megsérül, akkor az oldalfal kialakításának hála meg tudja tartani a terhelést és még levegő nélkül is tovább tudunk haladni.
A támaszgyűrűs rendszer egy acélgyűrűt is tartalmaz, amivel folytathatjuk az utunkat, általában 100 kilométert is meg tudunk vele tenni minden gond nélkül. Természetesen ezt a limitet jobb nem kihasználni, “letesztelni”. Minél hamarabb próbáljunk eljutni a legközelebbi autószerelőhöz.
Minden gyártó esetében ugyanazok a jelölések?
Természetesen vannak eltérések, így jobb ezekre is odafigyelni a vásárlás során. Az RFT a legnépszerűbb, de mellette még találkozhatunk HRS, XRP, ZP, ROF, SSR és EMR rövidítéssel is. Ha biztosra akarunk menni, akkor jobb felvenni a kapcsolatot egy szakemberrel, aki segít nekünk kiválasztani a tökéletes gumiabroncs garnitúrát.