Ha valaki azon gondolkodik, hogy webáruházat nyit, akkor szerencsés ha képbe kerül a trendekkel és a számokkal. Ezek után könnyebben el tudja dönteni, hogy mennyire éri meg bele vágni az üzletbe.
A netes kereskedelem, e-kereskedelem igen népszerű, ezért elég sokan foglalkoznak ezzel a területtel úgy, hogy az itt dolgozókat szolgálják ki. Ők különféle szolgáltatásokkal, információkkal segítik a működésüket. Ezért elég sok nyilvános, jól használható adatot találni, ami segít dönteni azoknak, akik webáruház nyitásában gondolkodnak. Ezekből szedtünk össze néhányat.
Az egész világot nézve, őrületes számokkal és fejlődéssel találkozni: a 2014-től 2021-ig terjedő időszakra 246,15 százalékos növekedést jósolnak!
Ez számokban úgy néz ki, hogy a 2014-es 1,336 billiárd dolláros forgalom, 2021-re 4,5 billiárd dollárra növekszik!
Magyar viszonylatban a számok a következőképpen festenek: 2014-ben 273 milliárd forint forgalmat bonyolítottak a webáruházak, a nettó forgalom 2018-ban 669 milliárdra növekedett.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai is megerősítik a fejlődést, mert a csomagküldő és webes árusítással foglalkozó cégek itthon
2010-ben 40,029 milliárdos forgalmat generáltak, 2017-ben ez a szám már 408,5 milliárd Forintra emelkedett.
Érdemes összevetni a hagyományos boltok számát a webshopokéval. 2017 végén Magyarországon 132508 darab kiskereskedelmi egység működött, a weben létező áruházak számát 2018 elején 10-15 ezerre becsülték. 2015-ben, kb. 1400 aktív, forgalmat bonyolító webshopot tartottak nyilván.
A vásárlók száma is szépen emelkedik, 2019-ben a netezők 91 százaléka vásárolt már az interneten, ez 5,4 millió főt jelent. A másik adat, hogy 2018-ban 3,2 millió vásárló költötte a pénzét, a megkérdezett 3200 webshopban. Ami 38 millió megrendelést jelentett, ez forintban 425 milliárdos forgalom. Ez a szám 17 százalékkal nagyobb a 2017-ben mért értéknél.
Egy másik szempontból vizsgálva is akad potenciál és növekedési lehetőség a területen, mert a fent említett érték a teljes hazai kiskereskedelemnek mindössze a 4,5 százaléka!
A 2018-as forgalmat vizsgáló statisztika szerint, ez már 7 százalékra növekedett. A külhoni webshopok is számottevő forgalmat bonyolítottak a hazai fogyasztóknál, a 2018-as adatokat 400-420 milliárdra becsülik.
A vásárlószám a lakosság száma miatt nem fog a végletekig emelkedni, már kezd látszani a drasztikus növekedésnek a vége. A változást érzékelik a nagyok is: elkezdődött az átrendeződés a piacon. Ennek első jele az erők egyesítése. Tavalyi hír, hogy a két itthoni nagyágyúra, már egy cégként kell tekinteni (Edgital, Emag).
A változás másik szelét az FMCG területnek a bővülése mutatja, a négy betű a napi fogyasztási cikkeket takarja. Itt 21 százalékos bővülés valósult meg 2017 és 2018 között. Megjelentek a területen olyan nagyágyúk, mint a Tesco vagy az Auchan és közben felkészül a nyitásra a Spar.
A piac átrendeződése arra sarkalja a legtöbb szereplőt, hogy a napi fogyasztási cikkek egy részét felvegye a kínálatba, pl. a kozmetikumokat, tisztítószereket. Még akkor is, ha zömmel elektronikai termékeket árul, ennek az a hatása, hogy rendszeres forgalmat generál.
A webshopokban a legjobban fogyó termék kör itthon a számítástechnikai eszközök, mobiltelefonok és a kiegészítőik, a második helyen a szórakoztató elektronika és a ruházat, azon belül a sportruházat a húzó ágazat. Meglepő, de a bútorok, lakásberendezések is igen kapósak a neten lévő boltokban.
2017-ben az átlagos vásárlás értéke 13400 forintot tett ki, egy év múlva ez felment 15 400-ra. Ez éves szintű webáruházas költésben 111 ezer forintról, 124 ezerre történő növekedés.
A számokat és a statisztikai görbéket elemezve, még most is van értelme belevágni a webáruház késztésbe. Ami jól működő modell, hogy a meglévő bolt hatókörét, forgalmát lehet megnövelni a netes kereskedelemmel.